Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op chili.startpagina.nl

waar vind ik de beste informatie?

Marjan
15 Mrt, 2007 21:33

Hallo allemaal,

Mijn vriend heeft het in zijn hoofd gehaald dat wij een reis door Chili gaan maken maar heel eerlijk gezegd weet ik helemaal niks van dit land! Ik sta er zeer zeker voor open om zo'n reis te maken maar wil mij wel eerst graag inlezen voordat ik de knoop doorhak. Wie kan mij een goede reisgids, website of boek aanraden waar ik de belangrijkste informatie (samengevat) kan terugvinden? Deze site is al zeker een goed begin maar ik kan de helft van alle verhalen niet plaatsen zonder een beter beeld van Chili.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met de eerste stappen….dan komen de gedetailleerde vragen later wel!

Groetjes,

Marjan

Cees
16 Mrt, 2007 14:54

Stap 1. Ga naar de openbare bibliotheek en leen daar reisboeken zoals Elmar Chili of Trotter Argentinie en Chileens Patagonie.

Stap 2. Schrijf je in bij een Volksuniversiteit op de spaanse taal cursus

Stap 3. Lees met potlood en papier bij de hand aandachtig alle berichten na op dit prikbord, wat ook uit meerdere pagina's en van verschillende jaren bestaat, klik op vorige pagina etc.

En maak aantekeningen, want vrijwel al jouw vragen en antwoorden erop zijn al gepasseerd in de loop der tijden.

Voor een grote detail kaart van Chili op Internet heb ik ook al diverse keren verschillende websites aangegeven.

Stap 4. Als je het dan nog niet kunt vinden, dan boek je een reis met nederlandse gids bij het Vamonos Reisbureau in Amsterdam.

Stap 5. Beste tijd om te gaan is eind november/begin december of Maart-April

Veel succes

Alexandra
16 Mrt, 2007 16:05

Ik heb heel veel gehad aan de Lonely Planet.

Daarbij kun je aanvullende info op internet zoeken en locals vragen wat leuk is te doen/bezoeken.

Marjan
21 Mrt, 2007 09:56

Hoi Cees,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben al druk bezig alles uit te zoeken en vind zeker op dit forum een hoop nuttige informatie. Ik heb nu nog wel een vraag n.a.v. jouw antwoord, jij schrijft namelijk dat eind november/begin december de beste tijd is om te gaan. Mijn vraag is nu; wat kan ik dan verwachten qua weer? Ik vind daar wat tegenstrijdige antwoorden op (de een zegt dat het dan nog sneeuwt in het zuiden, de ander zegt van niet) en ook de lonely planet biedt niet veel duidelijkheid. Wij zijn van plan ongeveer 1 maand te gaan rondtrekken en we willen naar zowel het noorden, zuiden als naar paaseiland. We hebben nog niks geboekt maar we willen om en na bij half/eind november vertrekken. Kan/wil jij misschien een kleine indicatie geven wat de weersomstandigheden rond die periode zijn?

Alvast bedankt voor de moeite.

Marjan

Cees
21 Mrt, 2007 12:25

kijk eens op de volgende website www.chileaustral.com/parenas

Op deze pagina vindt je onderaan een blokje met de tekst Punta Arenas temperatures

Wanneer je daar op klikt krijg je een jaartabel te zien met alle gemiddelde dag en nachttemperaturen van alle 12 maanden in Punta Arenas.

Dan zie je dat eind November de gemiddelde temperatuur al redelijk omhoog gaat naar 12 a 14 graden overdag. Wat een heleboel mensen vergeten is, dat je daar in de roaring sixties zit en dat het overdag en s'-nachts altijd waait, die een chillfactor geeft, waardoor het kouder lijkt dan het in werkelijkheid is.

Vooral in het Nationale Park Torres del Paine, dat jullie zeker zullen gaan bezoeken, komt de wind over een grote gletscher naar beneden!! Dus voor het zuiden zeer zeker ski-jack en muts en handschoenen mee, maar ook voor het noorden als je hoog in de Andes gaat. In het Nationale Park Lauca bij Arica op 4500 meter hoogte vriest het elke nacht, jaarrond, min 10 graden.

Beide parken zijn overigens het aanbevelen van bezoek zeer waard!

Vergeet niet, dat Chili meer dan 4000 km lang is en daardoor veel klimaatzones heeft. Aan de kust in het noorden bij Arica altijd eeuwige lente

Bij Antofagasta heerlijk weer soms wat frisser, maar binnenlands Calam en San Pedro de Atacama overdag lekker maar 's-nachts koud

Bij Santiago begint de warmte, in de zomer Januari, Februari heet, 35 graden, maar droge warmte dus wel goed te verdragen. In begin december is het dan nog lente en wat koeler.

Bij Concepcion ook heet in de zomer maar meer regenval.

Het merengebied en Chiloë meer regenval en wat koeler.

Wanneer je eind november begin december gaat is het in Torres del Paine nog niet zo druk met toeristen (er komen er 80.000 per jaar tegenwoordig meest in de 2 zomermaanden) en is de temperatuur al redelijk verdraagbaar.

Cees
21 Mrt, 2007 13:53

Marjan, 'k zou jullie nog een suggestie willen geven, waarom niet in het eerste gedeelte van jullie reis het bezoek aan het noorden van Chili gepland en daarna pas als de temperaturen zuidelijker warmer worden, dan pas als laatste onderdeel van de reis naar Patagonie en Vuurland.

Bijvoorbeeld 2 nachten Santiago en dan rechtstreeks vliegen naar Arica (kan je hotel El Paso aanbevelen)en dan vandaar met de lange afstands bus langs de kust hoppend en stoppend terug naar Santiago en onderweg alle bezienswaardigheden bezoekend, daar ben je toch gauw 2 weken mee bezig.

Bedenk ook, dat het Paaseiland niet valt onder de Latin America Vlieg Pass van LanChile en dat dan het retour Santiago - Hanga Roa (2x 1000 Euro) je erg rauw op de maag valt! Maar je kunt al wel iets proeven van het Paaseiland in Santiago in het folkloristische restaurant met goede dansshow, genaamd “Bali Hai” op de Avenida Colon in de wijk Las Condes. Het gebouw ziet er van de buitenkant polynesisch uit met beelden (Moai's) van het Paaseiland en met palmen en riet bedekt. www.balihai.cl

De show is al het bezienswaard met volksdansen en authentieke kleding van heel Chili en dus ook het Paaseiland, vroeger werkten er ook serveersters van het Paaseiland in het restaurant. 'K heb er vlakbij gewoond in de torenflats.

Het hotelletje of Residencial Londres in de straat Londres in Santiago wat ik noem in een van mijn berichten aan jan, kost je slechts 30 dollar per nacht en is in het centrum van de stad. Dus het verblijf in Santiago hoeft niet zo duur te zijn.

Heel veel kun je op- en uitzoeken onder spaanstalige zoekmachine www.es.ask.com

Marjan
21 Mrt, 2007 15:59

Hoi Cees,

Bedankt voor het meedenken. Wij zitten wel goed op een lijn, het leek ons namelijk ook handiger om eerst het noorden te bezichtigen en daarna het zuiden. Waar we aan denken is om van Santiago naar het noorden te reizen per bus, daarna binnenlandse vlucht terug naar Santiago. Vanuit daar per bus richting Puerto Montt, met de boot richting Puerto Natales (Torres del Paine verkennen) en dan vanaf Punta Arenas weer terugvliegen naar Santiago. Maar wat mij verbaast is dat op de site van lan.com wel de mogelijkheid staat om met de South America Airpass naar Paaseiland te vliegen. De kosten zijn dan 276 of 327 USD voor een enkele reis. Mijn vriend zei dat hij het nog goedkoper een retour had gezien maar ik weet even niet hoe of waar (het had wel iets te maken met de duur van je verblijf). Ik hoop dat dit niet verouderde informatie is…anders wordt het wel een hele dure grap!

We printen al jouw informatie uit en gaan verder met het plannen van de reis, we hebben er nu al veel lol in!

Nogmaals bedankt.

Marjan

Cees
21 Mrt, 2007 16:59

Die prijs voor een retour Santiago/Hanga Roa was, die ik verkreeg op de website van LANChile bij aanvraag van het ticket, namelijk 684.000 pesos waarbij 1 euro ongeveer 700 pesos is, misschien dat het goedkoper kan voor de eilandbewoners zelf bijvoorbeeld, maar LANChile is ook de enige maatschappij, die er op vliegt voor zo ver ik weet.

Maar vraag het zelf allemaal maar voor de zekerheid na bij de vertegenwoordiging van LANChile op Schiphol Tel 020 / 405 4647

Ilonka
29 Mrt, 2007 14:33

Hoi Marjan,

Ik was zelf info aan het zoeken over chili, toen ik jouw vraag las. Ik ga in November/december naar chili. En ik ben ook bezig met het zoeken van een goede reisgids. Nu denk ik dat de elmar gids (op ong. 9 mei komt de herziene druk uit) de beste is die er is!!! Ik heb de bestaande druk al gezien, maar ik wacht op de nieuwe! Het is nederlands en ziet er mooi en overzichtelijk uit en niet te vergeten: Er staat heel veel info in en ook plaatjes. Mooi dus.

Succes met het plannen van je reis,

groetjes Ilonka

jan
09 Apr, 2007 22:31

Hoi Marjan,

Wij halen de meeste informatie uit andere websites zoals je bijv hier kunt vinden>

http://www.africa-overland.net/americas.htm

Groeten,

Gerda en Jan

www.travelling.nu